ברחבי אירופה נערכו ביום ראשון (27/1) טקסים חגיגיים לציון יום הזיכרון לשואה. עם זאת, 63 שנים לאחר שחרור אושוויץ, אחת הצורות המעוותות ביותר של האנטישמיות הנוכחית היא היפוך השואה - הצגתם של הישראלים והיהודים בני זמננו כנאצים. ההאשמה כלפי ישראל היא, שזו נוהגת כביכול בפלסטינים כפי שגרמניה נהגה ביהודים במלחמת העולם השניה.
עיוות זה של ההיסטוריה נפוץ במיוחד בעולם המוסלמי. עם זאת, התופעה הולכת וקונה לה אחיזה גם במערב, שם היא כבר לא נחלתו הבלעדית של השמאל הקיצוני. בשנה שעברה, בישוף גרמני שביקר בישראל השווה את רמאללה לגטו ורשה. הסופר הפורטוגלי חתן פרס נובל, חוזה סראמאגו, השווה ב- 2002 את רמאללה אפילו לאושוויץ.
קריקטורות הן ערוץ תקשורת פופולארי במיוחד להבעת עיוותים מסוג זה. הצגת היהודים כנאצים, ראשי ממשלה ישראלים כהיטלר ומגן דוד כצלב קרס, הן כמעט דבר שבשגרה בעולם הערבי. המגמה הזו הגיעה גם לאירופה, ובמהלך ההפגנות נגד המלחמה בעיראק, למשל, מפגינים רבים נשאו כרזות עם דימויים דומים. בהולנד, ניתן בימים אלה לקנות חולצות-טי וכרטיסי ברכה המראים את אנה פראנק עם כאפייה הכרוכה סביב צווארה כמו צעיף. במילים אחרות, הפלסטינים הם היהודים החדשים, מה שהופך את היהודים לנאצים החדשים.
קריקטורות בנושא היפוך השואה מופיעות לעיתים גם בעיתונים מערביים מרכזיים. ביולי 2006, היומון הנורבגי "דגבלדט" פרסם איור המראה את רה"מ אהוד אולמרט כקצין האס.אס. אמון גוט, מפקד מחנה ההשמדה הנאצי שגולם בסרטו של סטיבן ספילברג, "רשימת שינדלר". ב- 2002, קריקטורה ביומון היווני "אתנוס" הציגה שני חיילים יהודים לבושים כנאצים, עם מגני דוד על קסדותיהם, נועצים סכינים בערבים. כותרת הקריקטורה הייתה: "אל תרגיש אשם, אחי. לא היינו באושוויץ ודכאו כדי לסבול, אלא כדי ללמוד".
יתכן כי כוונתם הפשוטה של מהפכי שואה רבים במערב היא לתמוך במטרה הערבית והפלסטינית על ידי דמוניזציה של ישראל. הקיצונים ביניהם, לעומת זאת, שואפים להשמדתה של ישראל על ידי חתירה תחילה תחת הלגיטימיות המוסרית שלה. שר החוץ האיראני, מנושהר מותקי, הסביר זאת בכנס מכחישי שואה שנערך בטהרן בדצמבר 2006: "אם הגרסה הרשמית של השואה מוטלת בספק, הרי שזהותה וטבעה של ישראל מוטלות אף הן בספק".
לא משנה מהם המניעים, היפוך השואה כבר חדר בערוצים ראשיים לאירופה. בסקר דעת קהל שנערך ב- 2004 על ידי אוניברסיטת בילפלד, נמצא כי 51% מהמשיבים הגרמנים מסכימים עם הקביעה לפיה "מה שעושה כיום מדינת ישראל לפלסטינים אינו שונה בעיקרו ממה שעשו הנאצים ליהודים בתקופת הרייך השלישי".
על יום הזיכרון לשואה להיות לא רק יום של הנצחה. כל עוד נוצרות גרסאות חדשות של הדמוניזציה האנטישמית הישנה, משמעותו של היום הזה נותרת בלתי שלמה.
עיוות זה של ההיסטוריה נפוץ במיוחד בעולם המוסלמי. עם זאת, התופעה הולכת וקונה לה אחיזה גם במערב, שם היא כבר לא נחלתו הבלעדית של השמאל הקיצוני. בשנה שעברה, בישוף גרמני שביקר בישראל השווה את רמאללה לגטו ורשה. הסופר הפורטוגלי חתן פרס נובל, חוזה סראמאגו, השווה ב- 2002 את רמאללה אפילו לאושוויץ.
קריקטורות הן ערוץ תקשורת פופולארי במיוחד להבעת עיוותים מסוג זה. הצגת היהודים כנאצים, ראשי ממשלה ישראלים כהיטלר ומגן דוד כצלב קרס, הן כמעט דבר שבשגרה בעולם הערבי. המגמה הזו הגיעה גם לאירופה, ובמהלך ההפגנות נגד המלחמה בעיראק, למשל, מפגינים רבים נשאו כרזות עם דימויים דומים. בהולנד, ניתן בימים אלה לקנות חולצות-טי וכרטיסי ברכה המראים את אנה פראנק עם כאפייה הכרוכה סביב צווארה כמו צעיף. במילים אחרות, הפלסטינים הם היהודים החדשים, מה שהופך את היהודים לנאצים החדשים.
קריקטורות בנושא היפוך השואה מופיעות לעיתים גם בעיתונים מערביים מרכזיים. ביולי 2006, היומון הנורבגי "דגבלדט" פרסם איור המראה את רה"מ אהוד אולמרט כקצין האס.אס. אמון גוט, מפקד מחנה ההשמדה הנאצי שגולם בסרטו של סטיבן ספילברג, "רשימת שינדלר". ב- 2002, קריקטורה ביומון היווני "אתנוס" הציגה שני חיילים יהודים לבושים כנאצים, עם מגני דוד על קסדותיהם, נועצים סכינים בערבים. כותרת הקריקטורה הייתה: "אל תרגיש אשם, אחי. לא היינו באושוויץ ודכאו כדי לסבול, אלא כדי ללמוד".
יתכן כי כוונתם הפשוטה של מהפכי שואה רבים במערב היא לתמוך במטרה הערבית והפלסטינית על ידי דמוניזציה של ישראל. הקיצונים ביניהם, לעומת זאת, שואפים להשמדתה של ישראל על ידי חתירה תחילה תחת הלגיטימיות המוסרית שלה. שר החוץ האיראני, מנושהר מותקי, הסביר זאת בכנס מכחישי שואה שנערך בטהרן בדצמבר 2006: "אם הגרסה הרשמית של השואה מוטלת בספק, הרי שזהותה וטבעה של ישראל מוטלות אף הן בספק".
לא משנה מהם המניעים, היפוך השואה כבר חדר בערוצים ראשיים לאירופה. בסקר דעת קהל שנערך ב- 2004 על ידי אוניברסיטת בילפלד, נמצא כי 51% מהמשיבים הגרמנים מסכימים עם הקביעה לפיה "מה שעושה כיום מדינת ישראל לפלסטינים אינו שונה בעיקרו ממה שעשו הנאצים ליהודים בתקופת הרייך השלישי".
על יום הזיכרון לשואה להיות לא רק יום של הנצחה. כל עוד נוצרות גרסאות חדשות של הדמוניזציה האנטישמית הישנה, משמעותו של היום הזה נותרת בלתי שלמה.
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.